UMV

Undervisningsmiljøvurdering

Undervisningsmiljøvurdering 2023

Lerpytter Friskole har gennemført UVM i 2023

Vi har valgt at basere vores UMV på spørgsmål fra DCUM’s evalueringsværktøj “Termometeret”, som desværre ikke findes tilgængeligt online længere. Dette er valgt, så vi har mulighed for at sammenligne tidligere besvarelser med nye besvarelser.

Undersøgelsen er baseret på 49 besvarelser i perioden 27/3 – 12/4 2023. Alle besvarelser forefindes på skolen.

Herunder findes en konklusioner fra undersøgelsen samt en kort gennemgang af resultaterne.

Undersøgelsen er denne gang lavet på tværs af alle årgange, hvilket kan have betydning i forhold til sammenligneligheden af tallene (fx. oplevede konflikter), men må antages at give et retvisende billede af det oplevede undervisningsmiljø på tværs af alle aldersgrupper.

 

Resumé

Lerpytter er ifølge eleverne: Hyggelig (77,6%), Rar (61,2%), Lys (53,1%) og Spændende (51%)

Eleverne på Lerpytter Friskole er glade for deres skole, lærere og kammerater.

Der er overordnet ingen problemer med mobning og man oplever sig som en del af kammeratskabet i klassen, men oplevelsen af konflikter i skoletiden er steget i forhold til sidste UMV.

Eleverne oplever sig generelt sunde og raske. Flere har dog oplevet at have haft feber inden for det sidste halve år, hvilket er en markant ændring ift tidligere.

Konklusioner

Undervisningsmiljøvurderingen tegner et billede af en elevgruppe, hvor stort set alle er glade for deres skole (8 elever svarer “ikke så tit” og ingen “Nej, slet ikke) – og alle er glade for deres lærere og deres kammerater (alle har svaret at de kan lide deres klassekammerater). 

Som ved sidste besvarelse er der en del der sjældent (28,6%) eller aldrig (4,1%) er sammen med klassekammerater uden for skoletiden. Dette kan skyldes geografisk afstand og at man har fundet sammen med kammerater fra andre klasser. Vi vil dog som skole gerne bidrage til at det sociale fællesskab i klassen også rækker ud over skoletiden.

Mobning opleves generelt ikke som et problem. 

 

Der er en oplevelse af at klassekammeraterne kan lide én, som man er, og at man er en del af kammeratskabet, samt at man generelt taler pænt til hinanden i klassen.

På spørgsmålet “Hvor tit oplever du, at der er konflikter (=uenigheder, skænderier og lignende) i skolen?” svarer ca halvdelen at der er konflikter “Engang imellem” (34,7%) eller “Meget tit” (20,4%). 

 

Størstedelen tilkendegiver at det handler om konflikter “mellem piger og drenge” (80%) og at årsagerne “Misforståelser” (68,9%), “Grimt sprog” (46,7%) og “Uenighed om hvem der skal bestemme hvad” (44,4%). De oplevede konflikter resulterer ifølge en del (18) elever i at der bliver en dårlig stemning på klassen og at man “tit” (3 elever) eller “engang imellem” (8 elever) bliver ked af det. Næsten alle oplever at konflikter i klassen eller på skolen bliver løst på en god måde – 1 enkelt har svaret “sjældent eller aldrig”.

Konflikter kan aldrig helt undgås, men det er naturligvis vigtigt for os som skole, at de fylder så lidt som muligt og bliver løst så godt som muligt!

Mobning opleves overordnet ikke som et problem.  46,9% svarer at de ikke har set andre blive mobbet eller selv er blevet mobbet inden for de sidste 2 måneder. 4 elever tilkendegiver dog at de har set eller oplevet mobning “mange gange” inden for de sidste to måneder. Der er sket en stigning siden sidste UMV, hvilket kan skyldes at de yngre elever ikke skelner så meget mellem drillerier og mobning – men det er under alle omstændigheder noget vi skal være opmærksomme på. 
Den oplevede mobning drejer sig primært om “Øgenavne/grimme ord”, “Fysiske overgreb (fx skub, slag, spark)” og “Udelukkelse (at blive holdt udenfor)” og det foregår primært “På legepladsen / skolegården” (84,6%).

Vi vil ikke tolerere mobning, så vi vil fortsat arbejde på at ingen skal opleve hverken at blive mobbet eller være vidne til hvad de oplever som mobning. Samtidig skal vi måske være blive bedre til at italesætte hvad der er forskel på mobning og drillerier forud for næste UMV.

Eleverne synes at lærerne viser interesse for dem og har fokus på at alle i klassen skal have det godt. 8 elever fortæller kun “Sjældent eller aldrig” til lærerne, hvis de har problemer i eller udenfor skolen.

Man oplever at man “altid” eller “for det meste” kan får hjælp af en voksen, hvis man har brug for det. Ingen svarer “Sjældent eller aldrig”, hvilket må opfattes som meget positivt og i overensstemmelse med vores værdier om nærhed og nærvær. 

I undervisningen tilkendegiver næste alle eleverne, at der stilles “passende krav” (83,7%) og alle synes at de lærer noget i skolen. På spørgsmålet om, hvornår man lærer mest i skolen, er svarene i enne UMV fordelt bredt på hhv. “Når vi har blokdage/emneuger eller projekter på tværs af fag” (63,3%), “Når det er læreren, der underviser os” (59,2%) og “Når vi har gruppe arbejde med nogen fra klassen” (59,2%). Det er en interessant forandring i forhold til seneste UMV, hvor flertallet mente at lære mest, når det var læreren, der underviste.

Under spørgsmål vedrørende stress, angiver størstedelen, at antallet er lektier opleves som “passende” og man føler sig sjældent stresset på grund af lektier.

Kun 4 af de adspurgte elever tilkendegiver at have fritidsjob og 11 elever går ikke til fritidsaktiviteter. Det er i sig selv ikke noget problem, men det kan afspejle at nogle elever har/får et begrænset netværk uden for skolen. 

 

De fysiske rammer opleves generelt som værende gode. De største udfordringer opleves omkring toiletforhold, områder til gruppearbejde og områder, hvor man kan være i ro. Dette stemmer overens med vores generelle oplevelse af at være presset på grupperum og toiletforhold. (Størstedelen tilkendegiver at forholdende er “Helt i orden” eller “nogenlunde i orden”). Udeområderne og legepladsen scorer fortsat højest i elevernes besvarelser.

Eleverne angiver at “det er et godt/rart sted at være” både i klasselokaler, gymnastiksal og udendørs og at vedligeholdelse, farver og udsmykning er enten “helt i orden” eller “nogenlunde i orden”.

Når eleverne bliver bedt om at vælge de ord der passer bedst på skolen, vælger de: Hyggelig, Lys, Rar og Spændende som de 4 første – som i den seneste APV.

Eleverne oplever overordnet ikke problemer med de fysiske rammer i klasserne, men angiver at der “af og til” er problemer med “for høj eller lav temperatur i klassen eller andre steder på skolen”, “Træk i klasselokalet” og “Larm eller støj”.

Under spørgsmålene om sikkerhed svarer 89,8% at de har fået at vide, hvad de skal gøre, hvis der udbryder brand på skole. Det er en markant forbedring i forhold til tidligere, hvilket er meget tilfredsstillende.

1/3 af eleverne er ikke kommet til skade i løbet af det seneste år. 2 elever har tilkendegivet at være kommet til skade “mange gange”. De fleste af disse skader er sket udendørs (84,8%) og i et frikvarter. To elever betegner skaderne som alvorlige – de øvrige er jævnt fordelt på “Det var lidt alvorligt” og “Det var ikke noget særligt”. (Skolen har ikke registreret alvorlige skader i perioden).

I forhold til kost og rygning, så spiser næsten alle både en rimelig sund morgenmad og madpakke hver dag. Rygning er ikke et problem (ingen har angivet at ryge).

De fleste angiver eget helbred som “rigtig godt” (53,1%) eller “godt” (44,9%) og fejler sjældent noget. Enkelte angiver at have hovedpine eller mavepine en gang imellem. Hele 22 elever har angivet at have haft feber “En eller flere gange i løbet af et halvt år” – det er en markant ændring ift. tidligere UMV, som man kan antage hænger sammen med en periode med øget influenza.

Inden for de sidste 2 måneder har næsten alle været i godt humør og følt sig godt tilpas “det meste af tiden” eller “hele tiden”. En del (27) har oplevet at være ked af det “Lidt af tiden”, og nogle har følt sig trætte og uoplagte og haft svært ved at koncentrere sig “lidt af tiden” (19).

Eleverne angiver selv at have haft varierende fravær inden for de sidste 2 måneder (spændende fra intet fravær til 9 dage eller mere), hvilket stemmer meget godt overens med protokollen. 8 elever angiver at have været væk 9 dage eller mere, hvilket må siges at være problematisk. De angiver årsagerne til fraværet som “jeg har været syg” (87,2%) eller “andet” (41%). Ud af disse angiver 56,4% at der er nogle på skolen, der har spurgt til fraværet.

Undervisningsmiljøvurdering 2020

Lerpytter Friskole har gennemført UVM i juni måned 2020.

Vi har valgt at basere vores UMV på spørgsmål fra DCUM’s evalueringsværktøj “Termometeret”, som desværre ikke findes tilgængeligt online længere. Dette er valgt, så vi har mulighed for at sammenligne tidligere besvarelser med nye besvarelser.

Undersøgelsen er baseret på 31 besvarelser (ud af 33 mulige) fra eleverne i 4. til 9. klasse., afgivet i juni måned 2020. Alle besvarelser forefindes på skolen.

Det skal bemærkes at svarene er afgivet efter en periode med nødundervisning på grund af COVID-19 op mod skoleårets afslutning.

Herunder findes en konklusioner fra undersøgelsen samt en kort gennemgang af resultaterne.

 

Resumé

Lerpytter er ifølge eleverne: Hyggelig, Lys, Rar og Spændende

Eleverne på Lerpytter Friskole er glade for deres skole, lærere og kammerater.

Der er ingen problemer med mobning og man oplever sig som en del af kammeratskabet i klassen.

Eleverne oplever sig generelt sunde og raske, har pligter i hjemmet og har generelt meget at se til.

Konklusioner

Undervisningsmiljøvurderingen tegner et billede af en elevgruppe, hvor alle er glade for deres skole deres lærere og deres kammerater (alle har svaret at de kan lide deres klassekammerater). 

Som ved sidste besvarelse er der en del der sjældent (16,1%) eller aldrig (12,9%) er sammen med klassekammerater uden for skoletiden. Dette kan skyldes geografisk afstand og at man har fundet sammen med kammerater fra andre klasser. Vi vil dog som skole gerne bidrage til at det sociale fællesskab i klassen også rækker ud over skoletiden.

Mobning opleves ikke som et problem. Der er en oplevelse af at klassekammeraterne kan lide én, som man er, og at man er en del af kammeratskabet, samt at man taler pænt til hinanden i klassen.

På spørgsmålet “Hvor tit oplever du, at der er konflikter (=uenigheder, skænderier og lignende) i skole?” svar størstedelen “sjældent eller aldrig” og “ikke ret tit”. En mindre del har svaret “engang imellem” og når de efterfølgende bliver spurgt til typen, så svarer størstedelen at det handler om konflikter mellem eleverne indbyrdes (flest mellem pigerne) og dernæst at det er konflikter i forhold til regler. (Det sidste kan hænge sammen med at vi har indført begrænsninger på elevernes brug af mobiltelefoner i skoletiden).

Den lille gruppe af elever, som oplever konflikter giver udtryk for at det ind imellem gør dem kede af det og giver en dårlig stemning i klassen, men at konflikter i klassen bliver løst på en god måde (ingen svarer “sjældent eller aldrig”). 

Konflikter kan aldrig helt undgås, men det er vigtigt at de fylder så lidt som muligt og bliver løst så godt som muligt!

Mobning opleves overordnet ikke som et problem. Størstedelen (alle undtaget 2 elever) svarer “nej” til at være “blevet mobbet eller har set andre elever blive mobbet” inden for de sidste 2 måneder. En enkelt har svaret “ja, en enkelt gang” og en enkelt har svaret “ja, flere gange”. (Ingen har svaret “ja, mange gange). Vi tolererer ikke mobning, så vi vil fortsat arbejde på at ingen skal opleve hverken at blive mobbet eller være vidne til hvad de oplever som mobning.

Eleverne synes at lærerne viser interesse for dem og har fokus på at alle i klassen skal have det godt. En del elever fortæller dog kun sjældent til lærerne, hvis de har problemer i eller udenfor skolen (en stor del, fordi de angiver ikke at have problemer).

Man oplever at man “altid” eller “for det meste” kan får hjælp af en voksen, hvis man har brug for det.

I undervisningen stilles der passende krav til eleverne og alle synes at de lærer noget i skolen. De fleste har en oplevelse af at lære mest, når det er læreren der underviser – efterfulgt af skemafri dage. Den lavest scorende er “når vi har gruppearbejde med nogen fra andre klasser”, hvilket kan hænge sammen med at det ikke er ret ofte det sker.

Under spørgsmål vedrørende stress, angiver størstedelen, at antallet er lektier opleves som “passende” og man føler sig sjældent stresset på grund af lektier. 29% af de adspurgte (4.-9. klasse) har fritidsjob og størstedelen af disse arbejder 1-3 timer pr uge. Alle har i en eller anden grad pligter hjemme – ca halvdelen under ½ timer om dagen og halvdelen ½-1 time hver dag.

19% af eleverne går ikke til fritidsaktiviteter. 

Lidt over halvdelen af alle elever oplever at de generelt har for meget at se til.

De fysiske rammer opleves som “helt i orden” eller “nogenlunde i orden”. Skolens legeplads (nyetableret) og udendørs områder scorer højest og toiletforholdene lavest. I forhold til sidste undersøgelse er utilfredsheden med toiletforholdene faldet – sandsynligvis i forbindelse med en øget rengøringsfrekvens.

Eleverne angiver at “det er et godt/rart sted at være” såvel i klasselokaler som udendørs og at vedligeholdelse, farver og udsmykning er enten “helt i orden” (størstedelen) eller “nogenlunde i orden”.

Når eleverne bliver bedt om at vælge de ord der passer bedst på skolen, vælger de: Hyggelig, Lys, Rar og Spændende som de 4 første.

I forhold til aktivitetsmuligheder er der markant flere end ved sidste UMV der er blevet fysisk aktive i frikvartererne og angiver at der er gode muligheder for fysiske aktiviteter udendørs. Dette hænger utvivlsomt sammen med at vi har fået etableret en ny legeplads, men er selvfølgelig overordentligt glædeligt.

Eleverne oplever overordnet ikke problemer med de fysiske rammer i klasserne, men angiver at der “af og til” er problemer med “for høj eller lav temperatur i klassen eller andre steder på skolen”

Under spørgsmålene om sikkerhed angiver ca ⅓ at de ikke har fået at vide, hvad de skal gøre, hvis der udbryder brand på skolen. Det skal vi have kigget på.

Halvdelen af eleverne er ikke kommet til skade i løbet af det seneste år – den anden halvdel er “nogle gange”, “et par gange” og “en enkelt gang” kommet til skade (ingen angiver “mange gange”). De fleste af disse skader er sket udendørs og i et frikvarter. Ingen betegner skaderne som alvorlige – 60% svarer at det det ikke var noget særligt og 40% at det var “lidt alvorligt”. 


I forhold til kost og rygning, så spiser næsten alle både en rimelig sund morgenmad og madpakke hver dag. Rygning er ikke et problem (en enkelt ryger).

De fleste angiver eget helbred som “rigtig godt” eller “godt” og fejler sjældent noget. Enkelte angiver at have hovedpine eller mavepine en gang imellem. 

Inden for de sidste 2 måneder har næsten alle været i godt humør og følt sig godt tilpas “det meste af tiden” eller “hele tiden”. Nogle har følt sig trætte og uoplagte og haft svært ved at koncentrere sig “lidt af tiden”.

Eleverne angiver selv at have haft varierende fravær inden for de sidste 2 måneder (spændende fra intet fravær til 9 dage eller mere), hvilket stemmer meget godt overens med protokollen. De angiver årsagerne til fraværet som “jeg har været syg” eller “andet” og 54% angiver at der er nogle på skolen, der har spurgt til fraværet.

Lerpytter Friskole - Friskole og børnehave - Vi tror på trivsel
Lerpytter Friskole har et stort udeareal med plads til leg og kreativitet

Enestående jobmulighed!

Vi kommer til at mangle en sproglærer fra 1. januar 2024. 

Grib muligheden for at arbejde med Danmarks skønneste børn, forældre og kollegaer!